Zdrowie naszych dzieci

Już od września 2021 r. trwa w przedszkolu realizacja programu prozdrowotnego, który najprościej można opisać jako działanie na rzecz tego, by dzieci lubiły owoce i warzywa. Chcemy, aby miały nawyk ich jedzenia pod wieloma postaciami, wybierały je na posiłki, komponowały sobie kanapki z różnymi rodzajami warzyw. Staramy się zaciekawić dzieci roślinami z warzywniaków i sadów oraz zachęcić je do poznania ich walorów zdrowotnych i smakowych. Chcemy, aby każdej jesieni wciąż na nowo doświadczały słodyczy polskich, dojrzewających w słońcu owoców, aby mogły czuć smak słodkiej marchewki i groszku, i by wiedziały, że bez włoszczyzny nie byłoby rosołu, a bez pomidorów nie miałyby uwielbianej zupy pomidorowej, sosu do spaghetti czy pizzy. Przekonujemy, że bez skromnego ziemniaka dzieci nie zjadłyby frytek, placków zwanych „plendzami”, ani puree podawanego z ciemnym sosem. Tłumaczymy też, że bez ostrej i trudnej do zjedzenia na surowo cebuli nie byłoby prawdziwej sałatki z pomidorów, bez kapusty – kebaba, kapuśniaku, większości surówek. My dorośli wiemy też, że bez pomidorów nie byłoby kuchni włoskiej, bez cebuli – francuskiej, a bez ziemniaków i kapusty – kuchni polskiej. Ciągle jednak warzywa są niedoceniane i odsuwane na talerzach, natomiast zamiast owoców na stole królują słodycze.Chcemy to zmienić i przywrócić owocom i warzywom należne im miejsce na stole.

Od września pracujemy stale nad wypracowaniem scenariuszy zajęć dla dzieci i przygotowaniem różnorodnej oferty promującej najzdrowsze nawyki żywieniowe. Nasze działania można podzielić na kilka etapów:

Degustacja: dzieci piły soki, jadły przeciery i surówki zrobione przez siebie, smakowały przysmaków z owocami przyniesionych przez rodziców (babeczki, placki, desery), suszyły owoce i warzywa (ususzone specjały przegryzały w dowolnym czasie w przedszkolu);

Pogadanki: nauczyciele zadbali o wiedzę dzieci z zakresu edukacji zdrowotnej, tematy o wartościach odżywczych jabłek, gruszek, dyni i marchewek realizowane były wśród maluszków i starszaków (wiedza o witaminach, minerałach i budowie roślin nie jest im obca);

Pokazy: wszystkie omawiane owoce i warzywa dzieci poznawały podczas tworzenia kącika, w którym gromadzono różne gatunki omawianych specjałów z naszych ogrodów (grupa starszaków zgromadziła w listopadzie kilkanaście dyń w pięciu różnych gatunkach!), raz w miesiącu dzieci miały zorganizowane spotkanie z pracownikami LOSiR-u i mogły posmakować różnorodnych sałatek owocowych;

Prace plastyczne: do stałych działań grupy robiły lapbooki (przeważnie teczka, większa kartka z możliwością składania, w której w formie rysunków, wykresów, otwieranych okienek oraz ruchomych elementów przekazuje się wybrane treści);

Inne działania: często nauczyciele organizowali zawody i konkurencje sportowe (warzywne bądź owocowe medale były nagrodami), konkursy recytatorskie i quizy utrwalające wiedzę  z wybranych tematów.

Sprawozdania z realizacji programu prozdrowotnego zamieszczam w dziale „Promocji zdrowia”. Zapraszamy do czytania naszych relacji i oglądania zdjęć.

kmiecik