Język angielski 2024 / 2025
poniedziałek | wtorek | |
12:00-12:30 | Wietrzyki | Wietrzyki |
12:30-13:00 | Obłoczki | Obłoczki |
środa | |
11:00-11:20 | Sopelki |
11:20-11:45 | Kropelki |
11:45-12:05 | Błyskawice |
12:05-12:30 | Gwiazdeczki |
12:40-12:50 | Śnieżynki |
12:50-13:00 | Słoneczka |
czwartek | piątek | |
9:00-9:30 | Obłoczki | Obłoczki |
9:30-10:00 | Wietrzyki | Wietrzyki |
10:00-10:10 | Śnieżynki | Śnieżynki |
10:10-10:20 | Słoneczka | Słoneczka |
10:20-10:45 | Gwiazdeczki | Gwiazdeczki |
10:45-11:05 | Kropelki | Kropelki |
11:20-11:40 | Błyskawice | Błyskawice |
11:40-12:00 | Sopelki | Sopelki |
Zakres materiału z języka angielskiego dla dzieci z Pogodnego Przedszkola
Projekt edukacyjny opracowany zgodnie z Podstawą Programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r.
Gwiazdeczki, Wietrzyki, Kropelki, Obłoczki
Words: hello, goodbye, monkey, dog, cat , mouse, duck
Colours: blue, red, yellow, green
Numbers 1- 10
Verb: Clap, stamp, jump, fly, run, walk, dance, sing a song, ride a bike, ride a horse
Songs: Make a circle, Hello yellow, What the Bobbin Up
W grupach najmłodszych: gry – Memory games, Bingo ( animals)
Materiały pomocnicze – karty do gier autorskie.
W grupach najmłodszych zajęcia tak organizuję, by na początku maksymalnie wykorzystać skupienie dzieci, a następnie zająć je typową zabawą, w której mogą utrwalać sobie przyswojoną wcześniej wiedzę. Powtarzam słowa i wyrażenia, które znają i nie wprowadzam, zbyt szybko, nowych partii materiału.
Śnieżynki, Słoneczka
Words: cow, sheep, duck, train, car, bus, plane
Colours: pink, brown, white, black
Verbs: sit down, stand up
Wyrażenia: I can hear… I can see…
Wykorzystywane środki dydaktyczne do określonych zabaw:
Bingo – karty autorskie
Memory game – karty z zajęć dołączonych do podręcznika Przygoda z uśmiechem
Coloring dictation – materiały własne
Błyskawice, Sopelki
Words: hello, goodbye, hippo, monkey, dog, cat , happy, sad
Parts of house: wall, window, door, floor, chimney, ceiling
Verbs: clap, nod, stamp, walk, dance, jump,
Part of body: eyes, nose, ears, mouth, neck, feet, finger, chest
Wyrażenia:
I can… , I’ve got…
I like… I don’t like
I see something…
Od lektorki: Nie jestem w stanie podać Państwu wyczerpującej listy słówek i wyrażeń, gdyż podczas zajęć wprowadzam je w zależności od ogólnej wiedzy dzieci i ich zaangażowania. Lista wyżej jest niepełna, zazwyczaj słownictwa jest więcej.
Songs: Wheels on the bus, Color songs, I see something…, One little finger, Do you like..
Styczeń i luty powtórzenia w zakresie:
Words: farmyard, farmer, cow, sheep, duck, horse, hen, pig train, car, bus, plane,
(wild animals: ion, tiger, zebra, elephant, parrot)
Colours: pink, brown, white, black, grey, silver, gold
Verbs : hear, drive, move, walk, sit down, stand up, go, fly, run, swim, play, jump, dance, sing, ride a bike, ride a horse, eat, drink
Wyrażenia: I can see…, I can hear…
Zabawy:
Who took the cookie?
Walk around the circle
I’m cold! I’m cold!
Five little monkey were jumping on the bed…
Poniższe informacje dotyczą grup dzieci starszych.
Strony: Macmillan ELT Spain, Cindy Gambone, English Language Games, Jbrary, Oxford University Press ELT.
Materiały do zajęć pobieram też ze stron zrzeszających nauczycieli uczących angielskiego w przedszkolu: Głowa Pełna Pomysłów, Angielski w przedszkolu dla początkujących, Nauczyciele angielskiego.
Podczas zajęć opieram się na czterech głównych elementach, czyli Fours Methods:
- WORDBOX– „skrzynka słówek” służy do eliminowania zapominania.
- GAMES
- SONGS
- STORY
Najwięcej czasu zajmują gry językowe:
- Gra uwalnia od stresu przy pierwszych próbach budowania samodzielnych wypowiedzi.
- Gry inspirują do powtarzania poznanych struktur gramatycznych lub słownictwa.
- Kiedy dziecko rozpoczyna grę, praktyczne użycie języka staje się naturalnym elementem interakcji z innymi słuchaczami w grupie.
- Przekazywane informacje, wskazówki, emocje – w naturalny sposób wykorzystywane w grze.
- Użycie gry językowej sprzyja nawiązywaniu relacji z pozostałymi słuchaczami w grupie, wzbudza zdrową rywalizację i zmusza wszystkich graczy do aktywności.
Gry są poważnym wyzwaniem dla lektora, szczególne w grupach starszych dzieci. Wymagana jest dla nich dość zaawansowana wiedza z języka angielskiego – rozumienie ze słuchu jest tutaj istotne. Nie trudno zauważyć, żę dziecko rozumiejące polecenia nauczyciela szybko nabiera chęci do mówienia.
Materiał dodatkowy:
Things: pen, pencil, book, table, chair, bag, rubber, ruler
Numbers: 1-20
Instruments: violin, drum, guitar, piano
Food: vegetables – carrot, tomato, pepper, green peas, peanut, potato, parsley, dill, chive, cucumber, pumpkin, celery, onion , garlic, lettuce
fruit: pineapple, watermelon, raspberry, banana, apricot, lemon, cherry, pear, apple, blackberry, grapefruit, plum, strawberry, grapes, cherry
Wild animals – tiger, lion, octopus, shark, wolf, hawk, eagle, bear, lynx, deer, bear, ant, bee, camel, eagle, fox, frog, giraffe, gorilla, penguin, polar bear, squirrel, tortle, panda, elk, lizard
Wyrażenia:
I’ve got…. Have you got…?
I see… I see somethings…
I like… I don’t like…
I can…. I can’t…
Songs: Rainbow children, London Bridge, Alphabet song, Baby shark.
Struktury gramatyczne – przez cały okres nauczania – dla wszystkich dzieci:
Hello! Good morning!
What’s your name? My name is…
How old are you? I am seven.
How are you? I am fine. Thank you.
What do/don’t you like? I like… I don’t like…
Can you… I can…
Who is it? This is my mother, father…
What is your favourite colour?
How many…
Where are you from?
Ogóle informacje o zajęciach:
dzieci są zachęcane do mówienia, ale nie są poprawiane
dzieci wielokrotnie powtarzają wyrażenia, zwroty i słowa dla wyrobienia nawyków językowych
dziecko nigdy nie jest przynaglane do wypowiedzi indywidualnej
sprawność słuchania i mówienia stanowi cel lektoratu.
Zuzanna Ciesielska