Grudzień – wszystko marchewce

„Pomarańczowa, słodka, z ziemi wyrwana, pyszna w surówce i gotowana. Dobrze jej w dłoni i salaterkach więc chrup ją zawsze zamiast cukierka”.

Cele odbytych zajęć według relacji nauczycieli:

-doskonalenie umiejętności rozpoznawania i poprawnego nazywania warzyw i owoców;

-kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych;

-promowanie warzyw i owoców jako darów natury;

-poszerzanie wiedzy na temat pochodzenia marchewki i jej odmian;

-doskonalenie umiejętności rozwiązywania zagadek i zadań logicznych;

-kształtowanie umiejętności kulturalnego słuchania czytanych utworów literackich.

Oto wybrane relacje z podjętych działań:

Błyskawice – podczas zajęć ucierały dzielnie marchewki i później smakowały surówkę. Prowadzone w tym dniu zajęcia i zabawy miały na celu rozwijanie aktywności dzieci, a także propagowanie zdrowego sposobu odżywiania się.

Sopelki – dzieci poznały zalety i walory marchewki i dowiedziały się wiele ciekawych rzeczy: jak bardzo jest zdrowa, zawiera wiele cennych witamin i składników odżywczych, korzystnie wpływa na skórę, włosy oraz wzrok. Warto pić także sok z marchwi, bo to witaminowa „bomba”. Ten dzień wypełniony był zabawami przy piosenkach o marchewce, pracami plastycznymi, chrupaniem surowych marchewek.

Gwiazdeczki – dzieci wykonały bardzo ciekawe lapbooki, ponieważ zamieściły w nich informacje i obrazki związane z rozwojem rośliny i jej poszczególnych części. Uczyły się też rysować marchewkę (urozmaicony dobór technik plastycznych przyczynia się do pełniejszego rozwoju twórczości Gwiazdeczek) i każda ich marchewka była inna! Dzieci smakowały warzywo na surowo i kosztowały placka marchewkowego.

Kropelki – poznały smak ciasta marchewkowego oraz suszonej marchewki, którą przygotowały samodzielnie. Utrwalały kolory i nazwy warzyw w języku angielskim, wykonały bardzo trudną pracę plastyczną i zajęły się kodowaniem marchewek na dywanie. Poznały też różne odmiany marchewek: czarna/fioletowa, pomarańczowa, biała i żółta.

Obłoczki – mimo swoich lat Obłoczki były bardzo zainteresowane pracami plastycznymi o marchewce. Dzieci potrafiły określić kolor warzywa, nazwać jej poszczególne części ( natka, korzeń), porównać marchewki o różnej długości i kształcie. Poznały walory odżywcze i zdrowotne warzywa.